Västkusten

Då var årets första laxförsök gjort. Det var 2 år sedan sist jag svingade 2 handspöt över ett laxvatten´

Strax efter lunchtid kom man ner till lagan och det såg härligt ut. Redan fanns där en fiskare som vi pratade lite med, jo jag har träffat honom innan och Janne känner honom väl. "Greven". Han hade inte fått  något idag men tidigare i år har han landat ett antal öringar.
riggningen av spöna gick relativt fort så snart var vi i vattnet. Med lite ovana så blev kasten inte så bra första rundan utan att jag rådfrågade lite blev det rätt hyfsade kast.
Några rundor och det bärjade skrika lite i magen efter mat så vi tog en paus för att äta.

Nypotatis och Matjesill inte fy skam.
Mätta och goa gick vi åter för att göra några rundor.
Inga napp eller synliga Laxar och vi fick ge oss.

Morgonen hadde vi tillbringat i kustbandet vid Påarp strax söder om Halmstad. Siktet var här Öring. Klart vatten och rätt lågt vatten fiskade vi hela förmidagen uta at här heller ha lyckats, men fisk såg vi vid ett flertal tillfällen.
Mina borstmaskar provades och jag var nöjd med dem för de gich bra i vattnet precis som jag hade tänkt, endast färgen kan ha varit lite Blåare.

Sen kväll var vi åter i Gnosjö och som vi sade till varandra "F-N" vilken underbar dag!!!!'

Förväntningar

Har under kvällen förberett en fisketur till kusten i morgon ihop med en mycket god fiskekompis som jag har mycket att lära från. Maten är förbered och fiskesakerna itopp trim för i morgon skall de få!
Har varit inne och tittat på fångstlistan på laxfiske.org och sett att första laxen tagit i lagan. Lite mer spännande blir det nu. Fixade några nya flugor för öringen i går kväll som kommer att provas för att i helgen såg jag första borstmasken simma fritt bland tången i Haverdal. Så varför inte binda ett antal av dessa.

Vi startar tidigt i morgon så vi är på platts på morgonen. Tanken är Öringfiske förmiddag och sedan åka in i Lagan för ja vem vet Öring eller Lax!!

Kivik

Det lockade!!
Jag och två fiskekompisar bestämde att åka och fresta på öring i Kivik i Påsk och så blev det också. Vi tog oss samman och startade den 25 mil långa resan kl 05.00. Spända över vad som väntade var de båda med resenärerna som inte tidigare frestat lyckan på detta fisket utan tog mig som deras guide för dagen. Vi hade pratats vid under veckan och jag sa att jag fixar maten till lunchen men däremot får de fixa fikat själva. Efter ca 3 timmar i bilen var vi framme och inte bara vi utan ca 20 andra som redan tagit platts i vågorna som var dyningar på ca 0,5m. Med tunga slag slog de mot stranden och ruskade om strandgruset.

På med utrustning utan att knappt hinna fika fick vi på vadarna och tacklade spöna och iväg. Med stor förväntan vadade vi ut och började nöta.
 Isodor trängs inte med de andra fiskarna.
Efter en timme blev första pausen med fika och varma händerna. Vi hade inte sett några andra få fisk kunde vi konstatera när vi drack kaffet.

Två fiskevänner som pausar.

Åter till vattnet och nöta och timmarna gick men ingen känning alls för någon av oss. Däremot träffade vi på en pajsare som lyckades men som han sa en raga får gå tillbaka!!Fiskbevis
Vi nötte hela dagen men inte ett liv så vi fick bege oss hem utan, men vem bryr sig för vilken härlig dag med fiske och trevligt sälskap!!