Sysslebäck

Dag 1
Turen gick till Sysslebäck den 26/6 för att fiska lite Harr. Vi var 5st som laddade för ett litet äventyr. Jag och min son Jesper, Jan Isendahl och hans son Patrik och hans son Linus.
Vi startade från Gnosjö påförmiddagen efter att ha packat bilen och boxarna fulla.
Ett strålande väder visades på väderprognoserna och vi såg fram emot en fin helg.
Ac hade lagt av för några månader sedan och resan blev riktigt varmt i bilen.
Ett par stopp på vägen blev det med fika och vatten paus.
Väl frame i sysslebäck införskaffades fiskekorten för helgen.
Plattsen för lägret belv ett gammallt tilhåll för Jan och Patrik, där de tidigare om åren varit.
Ca 28 grader i luften och bar överkroppar fick vi upp tältet
och igång kaffepannan.
En liten översikt över klarälvens forsar för att se om det vakar. Med lite synliga vak och ca 15 grader i vattnet började vi tackla upp spöna åt pojkarna för att de skull komma igång.

Vi  var inte häller sena med att tackla upp flugspöna för att prova på lyckan.
Jag tror janne krokade den första harren men den fick gå åter. Sedan följe ett antal så harrar för övriga men de fick också gå åter för det var bara smått nu på eftermiddagen.
Vi tog en paus i fisket och gick upp och åt och pratade om fisket för kvällen.
Pojkana var nöjda för dagen med fisket och valde att stanna vid tältet och mysa lite efter den varma och långa bilturen.
Jag, Janne och Patrik gick åter till älven och fortsatte fisket. När i tyckte vi var nöjad och tittade på klockan så hade den sprungit fram til 02.30 så dagens fiske slutade där med ett par matfiskar och många återsatta småttingar.

Dag 2

Efter en god sömn så kallade magen på lite frukost och kaffe. Vi vaknade relativt samtidigt allihopa så frukosten var snabbt igång. Janne och Patrik fick igång röken och rökte till ett par av de finare harrarna som vi fått under kvällen innan så de passade fint till frukostmackan med nyrökt Harr.

Solen började redan nu att ge ifrån sig riktig het luft så vi kunde förutspå at dagen kommer att bli lite varm.

Väl efter frukost började fisket, tid avsattes för att försöka få grabbarna att få lite fiskkänning. Jag satte Jesper på att Köra lite nymffiske efter harren i hålorna närmare land. Jag kände först om det fanns fisk där och därefter fortsatte Jesper tålmodigt att försöka lura någon. Efter några timmars trugande gav han upp i värmen och ville vila så jag passade på att gå iväg och söka några andra platser längre uppströms. Fann en finsträcka men för dagen lite väl grund men den hyste bra med fisk men inte tillräckligt stora mellan 20-25 plockade jag ett antal. Efter att gått över sträckan gick jag tillbaka för att förbereda middagen.

Vi åkte in till byn och införskaffade lite nya proviant för att grilla på kvällen. Fyllde också på dricka förrådet för det hade det gått åt litervis under dagen.

Efter att vi fikat så gick vi ner till älven och trugade jag såg att Patrik iförd enbart Shorts vadade ut på en sten för att nå lite längre ut i den djupa strömfåran. Långa kast krävdes det för att han skulle nå ut ändå. Då såg vi Patrik med ett väl böjt spö drilla en fin Harr som tagit på en Rackelhane med oliv kropp och vit vinge, den var väl synlig när man fiskade den, storleken tror jag var 12:ans. Jag han fota några fina drillbilder.

Kvällen var kommen efter lite vila i den sköna solen och dags för grillning. Välsmakande med mat i magen satte vi kurs mot strömmarna igen för att försöka lura några större. Grabbarna Linus och Jesper valde att sitta kvar vid elden och vakta den för det fanns lite chips och dricka kvar. Och att elda lite är inte fy skam det heller tror vi de tyckte. Kvällen blev sen men de stora Harrarna visade sig med sin frånvaro, troligen har det varma vädret påverkat så vattnets temperatur stigit betydande på dessa varma dagar.

Dag 3

Dags att slå ner lägret efter två nätter och att bereda hemfärden. Åter igen en riktigt fin dag. Vi packade ihop och gick ner till älven för att ansa av oss efter två fiskedagar genom ett dopp i älven, inte varmt men gudagott.

Hemfärden var lugn för två väldigt trötta grabbar där bak med sena kvällar och lite spänning gen om lägerliv har det fått en upplevelse som vi hoppas de skall komma ihåg framöver.